Skulle bara vilja skicka med en tanke till er som tränar väldigt mycket på enskilda moment under agilityträning med era hundar….

Bestäm er för vad det exakt är ni ska träna på och fundera igenom noga hur ni kan göra det på bästa sätt utan att nöta och slita så mycket på hunden fysiskt.
Tex om ni ska träna på svåra slalomingångar med knepiga ingångsvinklar och tränar och tränar på detta, många upprepade gånger under samma träningstillfälle så sliter det mkt på hundens kropp.
Tränar ni dessutom ofta på detta sätt är risken ännu större att hunden får förslitningsskador, stora muskelbristningar och inflammationer, inte helt ovanligt i tex rygg, tåleder eller vrister.

Samma sak med gungan. Stöten som går igenom hela kroppen vid nedslaget kan vara väldigt påfrestande särskilt efter många repetitioner när musklerna börjar bli trötta. Då är det större risk för nacke, rygg och ländskador.

Vad ska man göra istället då? Jo tänk mer kvalitet än kvantitet och gör det alltså inte svårare el mer krävande än nödvändigt heller. Vid ingångsträning vid slalom är det mycket bättre att träna detta på ett kort slalom , tex 4 pinnar eller iaf 6 pinnar ist för 12.
På gungan bör du träna kontaktfältsbeteendet så mkt som möjligt på marken på tex en bräda på marken .

På båda exemplen ovan ska du, självklart som annars, träna väldigt koncentrerat och målinriktat med tydliga kriterier så inte hunden behöver lida och köra extraomgångar för att du själv slarvat så de blivit fel.

Träna väldigt korta träningspass med få repetitioner.
Och du.. Glöm inte att du aldrig ska träna med en hund som inte är uppvärmd ordentligt, annars är det som gjort för att det ska uppstå slitage eller direkta skador..

20130120-175723.jpg

x Logo: Shield
This Site Is Protected By
Shield